Patientsäkerhetsberättelse för 2022  Medsyn Ögonklinik
 
Datum och ansvarig för innehållet
2022-01-23
Sebastian Desaga  Verksamhetschef
 
 
Inledning
Medsyn ögonklinik bedriver dels öppenvårdskirurgi (gråstarroperationer och ögonlocksplastik) dels mottagningsverksamhet med lokalisering både i Tumba, Södertälje och på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby. Under 2021 trots den pågående pandemin har vi haft över 38 000 patientbesök, närmare 2400 kataraktoperationer och c:a 400 stycken polikliniska operationer.
Uppdragsgivare är Region Stockholm (Stockholm Läns Landsting).
Verksamhetsansvarig för kliniken är ögonläkare Sebastian Desaga.
Vården bedrivs enligt gällande lagar och förordningar.
Grunddokumentet som reglerar patientsäkerhetsarbetet är SFS 2010:659 (Patientsäkerhetslagen) och SOFS 2011:9 (Ledningssystem för kvalitetsarbete). Kopior efter båda föreskrifterna finns på klinikens server som är tillgänglig för alla medarbetare. Där finns även alla dokument som har med kvalitet, patientsäkerhet, arbetsmiljö, miljö och säkerhet att göra. Dessutom har kliniken ett abonnemang hos Notisum med ständig uppdatering av samtliga Eu-förordningar och direktiv, svenska lagar och förordningar, myndighetsföreskrifter samt kommunala föreskrifter.  Regelbunden uppdatering av innehållet och lagefterlevnadskontroll görs av mottagningsadministratör Eva Svills samt koordinator Susanne Arpne. Internrevisioner görs årligen oftast med hjälp av konsult Lennart Ljungh.
 
Mål och syfte med verksamheten
Målet är att bedriva både den kirurgiska och mottagningsverksamheten enligt vetenskap och beprövad erfarenhet med ett tydligt definierat patientfokus, vi strävar efter att ge en god och effektiv vård. Verksamheten skall bedrivas så att ett minimum av avvikelser, incidenter och vårdskador inträffar detta genom ett systematiskt och strategiskt kvalitet- och utvecklingsarbete.
Vi arbetar för att ständigt förbättra kvalitet och patientsäkerhet i vården genom tydligt ledarskap, ansvarstagande och aktiv medverkan av alla medarbetare.
Vi vill ge våra patienter ett tryggt omhändertagande av god, säker och smidig vård som präglas av hög professionell kompetens med hög tillgänglighet och kontinuitet i kontakten med våra medarbetare.
Varje medarbetare har ett ansvar för att arbeta efter dessa principer och att ha en positiv attityd och öppet kommunicera med patienter och medarbetare.
 
 
 
Under 2021 har pandemin fortsatt ställa ökat krav på verksamheten som har lett till omprioriteringar och införande av nya arbetssätt vilka varit nödvändiga för att bedriva ett patientsäkert arbete. Arbetet under året har i huvudsak handlat om fokus på basala hygienrutiner för att skydda våra patienter från smitta och bedriva en trygg och säker vård.  Rutiner har under året i snabb takt implementerats, reviderats, utvecklats och följts upp allt eftersom nya riktlinjer och direktiv tillkommit. De extra hygienkrav i form av skyddsutrustning som införts under hela arbetspass har förändrat miljön för både personal och patienter.  Man har ställt krav på  reducering av av antal personer som vistas  i väntrummen  med anpassning av receptioner och sittplatser.
 
Organisation/Ledning/personal
Verksamheten är organiserad med en verksamhetschef, tillika läkare, två kataraktkirurger, tio ögonläkare, sjuksköterskor, optiker, undersköterskor, administrativ personal och lokalvårdare.  Vid behov utnyttjas timanställda undersköterskor, sekreterare, operationssjuksköterskor eller ögonläkare via uthyrningsfirmor.
Alla läkare, sjuksköterskor och optiker är legitimerade och läkarna har adekvat kirurgisk- och specialistkompetens.
Hur bedrivs patientsäkerhetsarbetet
I syfte att fånga upp avvikelser och skapa möjligheter för kontinuerligt förbättringsarbete har samtlig personal informerats och utbildats i att observera avvikelser. Dessa avvikelser dokumenteras på speciella blanketter och som därefter lämnas till respektive chef.
Verksamhetschefen leder och har övergripande ansvaret för patientsäkerhetsarbetet. Alla medarbetare deltar aktiv och har till uppgift att rapportera och kommunicera patientsäkerhetshotande faktorer och händelser.
Avvikelser/incidenter/vårdskada rapporteras av den vårdpersonal som är inblandad i aktuell händelse. Vi rapporterar inte på varandra!
Vid de månatliga personalmöten då hela personalen samlas diskuteras som en stående punkt på dagordningen hur patientsäkerhetsarbetet skall drivas vidare och utvecklas. Vi går igenom de avvikelser som inträffat eller rapporterats. Även inkomna incidentrapporter sammanställs och diskuteras och sedan åtgärdas. Återkoppling av eventuella avvikelser i verksamheten som har betydelse för patientsäkerheten sker vid dessa personalmöten. Uppföljning av avvikelser och återkoppling till verksamheten är förutsättningar för att vi skall lära oss av det som inträffat. Ärenden som rör patientsäkerhet dokumenteras. Efter dokumentation utreds händelsen internt eller externt och resultatet av utredningen skall senast 3 månader efter händelsens avslutande kunna återfinnas i avvikelsedelen i Kvalitet och Miljö som finns på klinikens server.
 
Kategoriseringen sker i tre nivåer enligt följande:
• Avvikelser-  ej enligt fastställda rutiner
• Incidenter- händelser som kunnat medföra vårdskada
• Vårdskada- skada till följd av besök eller ingrepp som har utförts på kliniken
 
 
 
Klassificering av orsaker:
1. urvals- och utbildningsfel
2. ledningsrelaterade fel
3. attityd- och kommunikationsbrister
4. felaktig/ofullkomlig medicinsk- teknisk apparatur
Patientsäkerhetsrelaterade händelser hanteras enligt följande:
Avvikelse/Incident/vårdskada
Hur den har uppstått
Dokumenteras
Utreds
Informeras till alla medarbetare/eventuellt rapporteras vidare
Eventuellt ändrade rutiner
Alla ärenden samlas på klinikens server. I förekommande fall sker anmälan till uppdragsgivare och Socialstyrelsen enligt regelverket.
Egen kontroll av patientsäkerhet
Checklista vid operation
Jämförelse av verksamhetens resultat med uppgifter från nationala kataraktregistret.
Jämförelser av verksamhetens nuvarande resultat med tidigare resultat
Inhämtande av synpunkter från kvalitetsrevisor i samband med certifieringsarbete.
Granskning av journaler
Patientenkäter
Resultat av avvikelseutredningar
Uppgifter från Patientnämnd
 
 
 
Samverkan för att förebygga vård-skador
Remissförfarande. Kontroll att remissen har gått i väg och att den har kommit fram.
Information till/från remittenter
Patologi-lab
Medicinsktekniska företag
Åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten
• Vi gör årlig uppföljning av vårt kvalitetssäkringssystem.
• Vi utför regelbundet årlig service på samtliga våra maskiner och medicinskteknisk utrustning inklusive validering för att säkerställa en optimal och säker funktion.
• Vi gör regelbunden internutbildning
• Vi optimerar hela tiden får användning av kemikalier på kliniken
• Förråd inventeras och gamla material rensas bort ett flertal gånger under året.
• Vi har ett fungerande spårbarhetssystem avseende kirurgiska instrument som använts inom vår verksamhet.
• All personal har genomgått HLR-träning
• Genomgång av larmsystem samt brandutrustning på kliniken gås igenom regelbundet.
• All patientjournalföring är elektronisk och all personal har egna användaridentiteter och lösenord (alla som har kontakt med patienter har e-tjänstekort).
• Genom att ha en egen IT-konsult som ansvarar för ett välfungerande nätverk, server och övrig datautrustning har vi avsevärt förbättrat patientarbetet.
 
 
Mål för kommande år!
Vi hoppas att vi under 2023 successivt kommer kunna återgå till en lite mer normal tillvaro igen. Verksamheten fortsätter att arbeta lika intensivt som tidigare med följsamhet till basala hygienrutiner och skyddsutrustning för att minimera risken för smitta och smittspridning.
Övergripande mål och strategier för Patientsäkerhetsarbetet under 2023 är att vi ska fortsätta driva den högkvalitativa ögonsjukvården som vi är kända för och som patientenkäter även bekräftar. Målsättningen är att samtliga ovanstående punkter ska ytterligare förbättras.
Vi ska vara tillgängliga, högkvalitativa, jämlika och jämställda i vårt arbete. Patienterna ska känna sig trygga, informerade och delaktiga i den vård som ges av kompetenta och engagerade medarbetare på alla nivåer.