Patientsäkerhetsberättelse för 2023  Medsyn Ögonklinik

Datum och ansvarig för innehållet
2023-02-24
Sebastian Desaga  Verksamhetschef

Inledning
Medsyn ögonklinik bedriver dels öppenvårdskirurgi (gråstarroperationer och ögonlocksplastik) dels mottagningsverksamhet med lokalisering både i Tumba, Södertälje och på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby. Under 2022, trots fortsatt pandemi, har vi haft över 40 000 patientbesök, närmare 1900 kataraktoperationer och ca 400 polikliniska operationer.
Uppdragsgivare är Region Stockholm (tidigare Stockholm Läns Landsting).
Verksamhetsansvarig för kliniken är ögonläkare Sebastian Desaga.
Vården bedrivs enligt gällande lagar och förordningar.
Grunddokumentet som reglerar patientsäkerhetsarbetet är SFS 2010:659 (Patientsäkerhetslagen) och SOSFS 2011:9 (Ledningssystem för kvalitetsarbete). Kopior efter båda föreskrifterna finns på klinikens server som är tillgänglig för alla medarbetare. Övriga dokument som har med kvalitet, patientsäkerhet, arbetsmiljö, miljö och säkerhet att göra finns på SharePoint. Dessutom har kliniken ett abonnemang hos Notisum med ständig uppdatering av samtliga svenska lagar och förordningar, EU-förordningar och direktiv, myndighetsföreskrifter samt kommunala föreskrifter.  Regelbunden uppdatering av innehållet och lagefterlevnadskontroll görs av mottagningsadministratör Eva Svills samt koordinator Susanne Arpne. 
Mål och syfte med verksamheten
Målet är att bedriva både den kirurgiska och mottagningsverksamheten enligt vetenskap och beprövad erfarenhet med ett tydligt definierat patientfokus, vi strävar efter att ge en god och effektiv vård. Verksamheten skall bedrivas så att ett minimum av avvikelser, incidenter och vårdskador inträffar. Detta genom ett systematiskt och strategiskt kvalitet- och utvecklingsarbete.
Vi arbetar för att ständigt förbättra kvalitet och patientsäkerhet i vården genom tydligt ledarskap, ansvarstagande och aktiv medverkan av alla medarbetare.
Vi vill ge våra patienter ett tryggt omhändertagande av god, säker och smidig vård som präglas av hög professionell kompetens med hög tillgänglighet och kontinuitet i kontakten med våra medarbetare.
Varje medarbetare har ett ansvar för att arbeta efter dessa principer och att ha en positiv attityd och öppet kommunicera med patienter och medarbetare.
Under 2022 har vi pga pandemin fortsatt ställa ökat krav på verksamheten som har lett till omprioriteringar och införande av nya arbetssätt vilka varit nödvändiga för att bedriva ett patientsäkert arbete. Arbetet under året har i huvudsak handlat om fokus på basala hygienrutiner för att skydda våra patienter från smitta och bedriva en trygg och säker vård.  Rutiner har under året i snabb takt implementerats, reviderats, utvecklats och följts upp allt eftersom nya riktlinjer och direktiv tillkommit. De extra hygienkrav i form av skyddsutrustning som införts under hela arbetspass har förändrat miljön för både personal och patienter.  Man har ställt krav på reducering av antal personer som vistas i väntrummen med anpassning av receptioner och sittplatser, samt krav på användning av ansiktsmask och/eller visir.

Organisation/Ledning/personal
Verksamheten är organiserad med en verksamhetschef, tillika läkare, tre kataraktkirurger, tio ögonläkare, sjuksköterskor, optiker, undersköterskor, administrativ personal och lokalvårdare.  Vid behov utnyttjas timanställda undersköterskor, sekreterare, operationssjuksköterskor eller ögonläkare via uthyrningsfirmor.
Alla läkare, sjuksköterskor och optiker är legitimerade och läkarna har adekvat kirurgisk- och specialistkompetens.
Hur bedrivs patientsäkerhetsarbetet
I syfte att fånga upp avvikelser och skapa möjligheter för kontinuerligt förbättringsarbete har samtlig personal informerats och utbildats i att observera avvikelser. Dessa avvikelser dokumenteras på speciella blanketter och som därefter lämnas till respektive chef.
Verksamhetschefen leder och har övergripande ansvaret för patientsäkerhetsarbetet. Alla medarbetare deltar aktiv och har till uppgift att rapportera och kommunicera patientsäkerhetshotande faktorer och händelser.
Avvikelser/incidenter/vårdskada rapporteras av den vårdpersonal som är inblandad i aktuell händelse.  Klinikchefen ansvarar för ställningstagande om en vårdrelaterad händelse ska medföra anmälan till Lex Maria eller motsvarande. 
Vid de månatliga personalmöten, då hela personalen samlas, diskuteras som en stående punkt på dagordningen hur patientsäkerhetsarbetet skall drivas vidare och utvecklas. Vi går igenom de avvikelser som inträffat eller rapporterats. Även inkomna incidentrapporter sammanställs och diskuteras och sedan åtgärdas. Återkoppling av eventuella avvikelser i verksamheten som har betydelse för patientsäkerheten sker vid dessa personalmöten. Uppföljning av avvikelser och återkoppling till verksamheten är förutsättningar för att vi skall lära oss av det som inträffat. Ärenden som rör patientsäkerhet dokumenteras i avvikelselistan och utreds internt eller externt. Resultat och åtgärder som uppkommit i utredningen skrivs in i listan och ärendet kan avslutas.
Egen kontroll av patientsäkerhet
•    Checklista vid operation
•    Jämförelse av verksamhetens resultat med uppgifter från Nationella Kataraktregistret.
•    Jämförelser av verksamhetens nuvarande resultat med tidigare resultat
•    Granskning av journaler kan ske från uppdragsgivaren Region Stockholm
•    Extern granskning utförd av Region Stockholm.
•    Patientenkäter
•    Resultat av avvikelseutredningar
•    Uppgifter från Patientnämnd

Samverkan för att förebygga vårdskador
•    Remissförfarande. Kontroll att remissen har gått iväg och att den har kommit fram.
•    Information till/från remittenter
•    Patologi-lab
•    Medicinsktekniska företag

Åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten
•    Vi gör årlig uppföljning av vårt kvalitetsledningssystem.
•    Vi utför regelbundet årlig service på samtliga våra maskiner och medicinskteknisk utrustning inklusive validering för att säkerställa en optimal och säker funktion.
•    Vi gör regelbunden internutbildning
•    Vi optimerar hela tiden användningen av kemikalier på kliniken
•    Förråd inventeras och gamla material rensas bort ett flertal gånger under året.
•    Vi har ett fungerande spårbarhetssystem avseende kirurgiska instrument som använts inom vår verksamhet.
•    All personal har genomgått HLR-träning och uppdatering sker årligen
•    Larmsystem och brandskyddsutrustning kontrolleras årligen.
•    All journalföring sker elektronisk och all personal loggar in med e-tjänstekort.
•    Genom att ha en egen IT-konsult som ansvarar för ett välfungerande nätverk, server och övrig datautrustning har vi avsevärt förbättrat patientarbetet.


Mål för kommande år!
Vi hoppas att vi under 2023 kommer kunna återgå till en lite mer normal tillvaro. Verksamheten fortsätter att arbeta lika intensivt som tidigare med följsamhet till basala hygienrutiner och skyddsutrustning för att minimera risken för smitta och smittspridning.
Övergripande mål och strategier för Patientsäkerhetsarbetet under 2023 är att vi ska fortsätta driva den högkvalitativa ögonsjukvården som vi är kända för och som patientenkäter även bekräftar. Målsättningen är att samtliga ovanstående punkter ska ytterligare förbättras.
Vi ska vara tillgängliga, högkvalitativa, jämlika och jämställda i vårt arbete. Patienterna ska känna sig trygga, informerade och delaktiga i den vård som ges av kompetenta och engagerade medarbetare på alla nivåer.