Krav på er verksamhet
Det finns ett flertal krav i ISO 9001 som man årligen måste arbeta med för att uppfylla. Här beskrivs några av dessa kortfattat:
- Sätta upp kvalitetsmål som innebär en förbättring för verksamheten samt att följa upp dessa mål
- Se över kundtillfredsställelsen
- Utvärdera sina leverantörer
- Genomföra minst en internrevision
- Bedriva avvikelsehantering
- Bedriva förbättringsverksamhet
- Hålla ledningens genomgång – ett möte där man tar viktiga beslut angående företagets kvalitetsarbete
- Hålla kvalitetspolicyn känd för anställda och uppdatera den vid behov
Utifrån den information som kommer fram vid leverantörsbedömning, kundmätning, internrevision, externrevision och avvikelsehantering bedriver man sedan ett förbättringsarbete för att höja kvaliteten och för att förebygga fel som kan uppstå. Vid en internrevision stämmer man av att man uppfyller kraven och att man arbetar enligt kvalitetsmanualens direktiv. Det är viktigt att vara aktiv och göra de ändringar som krävs i kvalitetsmanualen så den alltid hålls aktuell. ISO 9001 är ett ständigt förbättringsarbete som aldrig får stanna av.