- Uppgifter
- Skriven av Eva
Kvalitetsmål 2022 – Ändra mål beroende på hur enkäten kommer att se ut.
1. 90 % av patienterna ger oss 8 eller högre betyg på SLLs 11 gradiga skala gällande patientens nöjdhet med kliniken.
Mäts årligen genom SLLs patientenkät och Nationella kataraktregistrets marsstudie.
2. 95 % av patienterna ger oss 7 eller högre betyg på SLLs 11 gradiga skala gällande patientens upplevda behandlingsresultat.
(Hur bra blev du?)
Mäts årligen genom SLLs patientenkät och Nationella kataraktregistrets marsstudie.
3. 90 % av patienterna ger oss 7 eller högre betyg på SLLs 11 gradiga skala gällande att behandlaren frågar om patientens övriga läkemedel.
Mäts årligen genom SLLs patientenkät och Nationella kataraktregistrets marsstudie.
4. Färre än 3 stycken operationer inställda per år pga driftstörning av medicinskteknisk utrustning.
Mäts genom avvikelserapportering.
5. Färre än 5 samtal per månad från Apoteket angående ofullständig receptförskrivning.
Mäts genom avvikelserapportering.
6. 95 % av Kataraktoperationspatienterna skall den planerade refraktionen och slutgiltiga refraktion ligga inom +/- 0,5 dioptrier.
Mäts årligen genom Nationella kataraktregistrets marsstudie.
- Uppgifter
- Skriven av Eva
Hållbart företag genom aktivt arbete med kvalitet, miljö, arbetsmiljö och mångfald.
Vårt uppdrag från Region Stockholm kan sammanfattas så här:
”Vården ska präglas av hög kvalitet, lättillgänglighet samt professionellt bemötande och omhändertagande”.
Vår syn på kvalitetsarbetet i uppdraget
Med hänsyn till ovanstående bakgrund är kvalitetsarbetets övergripande mål att utveckla och följa effektiva och säkra metoder för ögonsjukvård inom ramen för vårdvalet. Detta skall göras genom att i dialog med patienter och personal ständigt söka efter vägar till att förbättra vårdens innehåll, vår tillgänglighet, bemötandet i samspel mellan personal, patienter och andra som vi kommer i kontakt med. Vi skall redovisa resultaten av våra mätningar inklusive revisioner av miljö, kvalitet och arbetsmiljö med stor öppenhet, för att vidareutveckla vårt arbete.
Vår syn på miljöarbetet
Vår klinik skall bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och en bra livsmiljö för kommande generationer.
Vi ska:
• följa gällande lagstiftning och andra krav inom miljöområdet.
• ständigt förbättra för miljöprestanda.
• integrera miljöfrågorna i den dagliga verksamheten.
• vara öppna mot medarbetare, allmänhet och myndigheter om vår miljöpåverkan och miljöarbete.
• arbeta förebyggande för att minska utsläpp, avfall och resursförbrukning.
• välja material, produkter, metoder och tjänster så att miljöpåverkan blir så liten som möjligt.
Vår syn på arbetsmiljö
Målsättningen med vårt arbetsmiljöarbete är att skapa en arbetsplats som upplevs utvecklande och stimulerande för alla medarbetare. Detta uppnås genom att integrera hälsa och säkerhet i allt vi gör, uppmuntra ledarskap som främjar säkerhet och hälsa. Genom vårt friskvårdsarbete stimuleras och skapas förutsättningar för våra medarbetare att främja sin egen hälsa. Vi skall i alla avseenden följa gällande lagar samt andra krav i avtal och liknande.
Vår syn på mångfald
Hos oss ska medarbetare ha samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter inom allt som rör arbetsplatsen oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionshinder eller ålder. Löner, anställningsvillkor och utvecklingsmöjligheter ska vara utformade på ett sätt så att lika möjligheter ges oavsett ovan nämnda grupptillhörighet. Medsyn ska vara en jämställd arbetsplats som uppmuntrar olikheter.
Hållbarhetspolicyn ska vara känd av alla medarbetare
Kvalitet är den viktigaste framgångsfaktorn för en positiv kundupplevelse och för verksamhetens fortsatta positiva utveckling. Att vara transparenta med att våra resultat stimulerar till ständig förbättring.
Organisationen
VD har övergripande ansvaret för företagets hållbarhetsarbete. Till stöd finns en kvalitetssamordnare, en miljösamordnare samt ett skyddsombud som biträder i arbetsmiljöfrågor.
Ledningssystemet
Våra åtaganden styrs och följs upp i ledningssystemet. Det hjälper oss att leva upp till huvudmannens, patienternas och intressentförväntningar, uppfylla legala krav och föreskrifter och bidra till bättre kvalitet, en hållbar arbetsmiljö och minskad påverkan på miljön samt öppenhet för mångfald utan diskriminering eller negativ särbehandling.
Vi styr, förbättrar och korrigerar verksamheten genom att fastställda rutiner och arbetssätt i ledningssystemet. Vår ledstjärna är att allt arbete skall syfta till ständiga förbättringar.
- Uppgifter
- Skriven av Eva
Arbetsmiljöpolicy Medsyn Ögonklinik (Ver 2023.1, 2022-05-19).
Författare: Susanne Arpne
Godkänd av: Sebastian Desaga
Målet är en skadefri arbetsmiljö där risker för ohälsa i arbetet uppmärksammas och åtgärdas effektivt. Vi vill vara en arbetsplats där alla anställda har möjligheter till variation och utveckling i arbetet samt arbetar medvetet för att skapa trivsel och gemenskap.
Vår inställning till kompetensutveckling är central för att våra anställda ska kunna möta våra patienter på ett säkert och kompetent sätt. Arbetsuppgifterna fördelas så ingen ska utsättas för hög stressbelastning, vi arbetar i ett team.
Vi på Medsyn AB arbetar med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön med målet att den årliga medarbetarundersökningen ska visa ständiga förbättringar. Vi värderar medarbetarnas arbetsglädje och stolthet över sitt arbete mycket högt.
Ledarna har en central roll för att stödja medarbetarna i deras yrkesroll. Vi har regelbundna arbetsplatsträffar där vi behandlar verksamheten i sin helhet inklusive arbetsmiljöfrågor. Vi uppmanar till förslag på förbättringar. Vi har en utbildningsdag i kvartalet där vi bland annat går igenom arbetsmiljöfrågor.
Medsyns ledning driver ett systematiskt arbetsmiljöarbete i enlighet med aktuell arbetsmiljölagstiftning. Vi prioriterar att ta vår del av det delade arbetsmiljöansvaret för våra konsultläkare, så att vi kan ha en god och säker arbetsmiljö för alla som arbetar hos oss.
- Uppgifter
- Skriven av Eva
Vi genomför årligen (november) en arbetsmiljöenkät. Sedan 2022 använder vi oss av arbetsmiljöenkät via Prevent (>>här). Enkäten är uppdelad i 9 frågeområden.
- Arbetsorganisation
- Arbetsbelastning och krav
- Handlingsutrymme och kontroll
- Ledarskap
- Stöd
- Kunskaper och utveckling
- Återhämtning
- Säkerhet och hälsa
- Viktiga friskfaktorer
Vårt mål med arbetsmiljöarbetet är att hamna på ett index 67-100 inom varje frågeområde.
Så redovisas resultatet:
Resultatet redovisas både som ett index för varje frågeområde och som ett medelvärde av vad de anställa har svarat på respektive fråga. Värdet som redovisas ligger mellan 0 och 100 (noll utgår från "instämmer inte" och hundra från "instämmer helt").
Index för varje frågeområde delas in i tre nivåer:
67–100 bra/mycket bra resultat
34–66 lågt/halvbra resultat
0–33 mycket lågt resultat
Ett index på 67 och högre visar alltså på ett nuläge där majoriteten i arbetsgruppen anser att det mesta fungerar bra eller mycket bra. Ger undersökningen ett index under 34 så finns ett akut behov av förbättringsinsatser. Index kan användas för att följa utvecklingen över tid om du utför flera enkätundersökningar, till exempel en gång per år eller före och efter en omorganisation. Görs undersökningen samtidigt för flera arbetsgrupper eller inom hela organisationen finns också möjlighet till jämförelse mellan olika arbetsgrupper.