- Uppgifter
- Skriven av Eva
Innehållsförteckning (snabblänkar):
12 ACKREDITERING
12.1 Registreringsnummer
12.2 Ackrediteringens omfattning
12 ACKREDITERING
12.1 Registreringsnummer
Ackrediteringsnummer: 10526
12.2 Ackrediteringens omfattning
Följande undersökningsmetoder:
Undersökning | Mätprincip |
Arbetsprov; Metodbeskrivning | EKG |
Vilo-EKG; Metodbeskrivning | EKG |
Ultraljud halsartärer (carotis duplex); Metodbeskrivning | Ultraljud |
Ultraljud hjärta (ekokardiografi); Metodbeskrivning | Ultraljud |
- Uppgifter
- Skriven av Eva
- Uppgifter
- Skriven av Eva
- Uppgifter
- Skriven av Eva
Innehållsförteckning (snabblänkar):
9 PATIENTSÄKERHET
9.1 Säkerhetsrutiner och utrustning
9.2 Hygien och smittskydd
9.3 Anmälan vid allvarlig patienthändelse
9.4 Orosanmälan barn
9 PATIENTSÄKERHET
9.1 Säkerhetsrutiner och utrustning
VC är ansvarig för klinikens säkerhetsutrustning. Vid alla tillbud (personskada eller risk för personskada) gör ansvarig läkare en noggrann notering om händelsen i svarsutlåtandet (om det gäller patient) som således arkiveras i patientjournal/Take Care. Övriga avvikelser dokumenteras enligt gällande rutin (Kvalitetsmanualen kap 5.2).
Brandskyddsinformation ges en gång per år på APT. HLR-utbildning skall genomföras en gång per år. Säkerhetsrisker gås igenom på APU en gång per år. Checklista över punkter som skall utvärderas finns i bilaga 9 >> här.
Vi utför inga patientlyft. I de fall patienten behöver hjälp med att förflytta sig från rullstol eller liknande till undersökningsbrits eller annan undersökningsstol är det medföljande stödperson som ska hjälpa till med detta. Vi har ingen patientlift tillgänglig på kliniken. Om patienten inte själv kan förflytta sig utförs undersökningen med patienten sittandes i sin rullstol. Om HK-centrum får information i remiss som beskriver patient som inte kan förflytta sig hänvisar vi remissen vidare till annan klinik där patientlyft kan utföras på ett säkert sätt.
9.1.1 Akut omhändertagande, åtgärder vid akut hjärtstopp
Larma på rummet
- Vid upptäckt av medvetslös patient: Larma på rummet genom att trycka in larmknappen (om det finns en sådan på rummet) och öppna dörren och ropa: LARM! Hjälp!
- Konstatera hjärtstopp (pulslös, ingen andning, medvetslös), påbörja HLR. Låt larmet ljuda tills det kommit tillräckligt med personal till hjälp.
- Om patienten ligger på britsen, sänk ryggstödet, ta bort kuddar och flytta ut britsen så att det finns arbetsutrymme vid huvudändan. OBS! Försök aldrig att flytta patienten till britsen om hon/han sitter uppe, dra i stället ner patienten på golvet och utför HLR där.
- All befintlig personal ska skyndsamt komma till rummet.
Personal på rummet
- Läkare: Undersök patienten, sätta akut diagnos och ge tydlig information och instruktion om vem ska göra vad.
- Om hjärtstopp är bekräftad: fortsätta HLR enl. HLR-rådet.
- Läkare: larma 112 på mobiltelefon (finns i receptionen) och kommunicera med ambulansen samt dokumentera tiden. Dokumentation skall fortgå under HLR. Anteckna ID på förtryckt blankett på akutvagnen, tider för hjärtstopp, hjärtlarm och HLR. Anteckna tid för defibrillering, resultat och hjärtrytm. Anteckna tidpunkt, styrka och dos för givna läkemedel.
- Övrig personal: assistera läkare för avlösning för hjärtkompression, ta hand om anhöriga och andra patienter, och vara behjälplig för ambulanspersonalen. o HLR utförs med 30 kompressioner och 2 inblåsningar. Under pågående hjärtstopp skall defibrillering utföras enligt flödesscheman/apparatens instruktion. Glöm inte avlösning för hjärtkompression
Efter den akuta händelsen
Alla misstänkta hjärtstopp ska till akuten med ambulans. Akutvagnen och defibrillatorn ska kontrolleras. Samtal ska föras inom personalen och till övriga patienter av läkare.
Vi följer riktlinjen från Svenska rådet för hjärt-lungräddning. Larm ska finnas i alla undersökningsrum. Akutvagn ska finnas i arbetsprovrum nr1 (alltså det rummet närmast till receptionen). Genomgång av akutvagnen sker en gång i månaden av någon i personalen och signeras i loggbok som hänger på vagnen. Defibrillatorn kontrolleras varje morgon och detta signeras i loggbok. Vår defibrillator är halvautomatisk men kan överskridas vid behov.
9.1.2 Defibrillator
Se Bilaga 9.1.3 (Södertälje) och Bilaga 9.1.3b (Skärholmen), Defibrillator, hjärtstartare handhavande, logg
9.1.3 Akutvagn
Se Bilaga 9.1.4 Rutin UNDERHÅLL OCH KONTROLL akutvagn Södertälje.
9.2 Hygien och smittskydd
9.2.1 Hygienrutiner
Basal hygien
Vi följer riktlinjerna för klinisk fysiologi från Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Region Stockholm. Det finns en checklista (Checklista för vårdhygien inom klinisk fysiologi från Hälso- och sjukvårdsförvaltningen >>här) där vi i verksamheten följer listan på alla punkter.
Det är för sjukvårdspersonal välkända instruktioner, som att arbeta i kortärmat, inga ringar och klockor, byta kläder varje dag, sprita händer före och efter patientkontakt, använda handskar vid provtagning osv.
Desinfektion och sterilisering
Kliniken använder inga instrument eller gods som behöver steriliseras, vid sådana behov används steriliserat engångsmaterial.
- Vid användning av teknisk utrustning så som 24 tim EKG, tum-EKG eller blodtrycksutrustning desinficeras teknisk utrustning med LT-CIN. Väskor och skärp vattentvättas med neutral colorwash.
- Rumsbundet EKG-system och doppler för ultraljudsundersökning desinfekteras efter varje patient.
- Britsar desinficeras efter varje patient och vid dagens slut.
- Avlastningsytor desinficeras efter behov eller vid dagens slut.
- Spirometern desinficeras efter varje patient. Engångsmunstycken kasseras efter användning.
- Handdesinfektion och tvål finns på alla undersökningsrum, besöksrum och toaletter. Även handdesinfektion innanför entrédörren.
- Säkerhetsdatablad förvaras i därför avsedd pärm på mottagningen och på respektive förvaringsutrymme.
Smittöverförande avfall
Vi hanterar smittförande, skärande och stickande avfall enligt miljörutinen ”Avfallshantering”.
Apparatur och instrument
Kliniken använder huvudsakligen instrument av engångstyp. Vid användande av flergångsartiklar typ peang, pincett, munstycken, vacutainerhållare, används GIGASEPT. Genomförande enligt produktens användarbeskrivning. Medicinteknisk apparatur som kopplas till patienter för undersökning desinficeras efter undersökning med ytdesinfektion LT-CIN. Material till maskinerna typ sladdar desinficeras med LT-CIN. Tillbehör i övrigt tvättas med Neutral color wash, torkas och ytdesinficeras.
Ytdesinfektion
LT-CIN används dagligen plus vid behov på alla ytor på undersökningsrummen plus besöksrummen.
Lokalvård
Lokalvård inhyrs av extern aktör.
Övrigt
Om MRSA finns används handlingsprogram för omhändertagande och desinfektion vid misstänkt eller konstaterat fall av MRSA. Se handlingsprogram på vårdgivarguiden.se.
Referenslitteratur
Vårdhandboken ”Att förebygga vårdrelaterade infektioner – ett kunskapsunderlag” (Gröna boken)
9.2.2 Utbildning och information
HK-centrum utbildar och informerar medarbetarna om hygien och rutiner vid nyanställning. Alla medarbetare får genomgå Smittskydd Stockholms webbaserade utbildning i basal hygien. Verksamheten anlitar läkare från Smittskydd Stockholm som föreläsare i allmän hygien och MRSA samt VRSE.
9.2.3 Smittspårning
Verksamhetens rutiner följer Folkhälsomyndighetens föreskrifter.
I patientens journal antecknar vi när smittspårningen påbörjas och avslutas. Blankett för anmälan av smittsamma sjukdomar finns på internet www.sminet.se Om läkaren överlämnar smittspårningsärende till annan hälso- och sjukvårdspersonal antecknas namnen på denne i patientjournalen. Detta sker också om ärendet övertas av smittskyddsläkare enligt EK. Avvikelser hanteras enligt riktlinjer och följs upp i verksamhetens förbättringslista.
9.3 Anmälan vid allvarlig patienthändelse
Anmälan till IVO (s.k. lex Maria-anmälan) skall göras:
- Vid allvarlig skada eller sjukdom som en patient drabbas av eller utsätts för risk att drabbas av.
- Om en patient i samband med undersökning, vård eller behandling begår självmord, eller inom 4 veckor efter vårdkontakt begår självmord och detta kommer till verksamhetens kännedom.
För ytterligare information och rutiner, se Bilaga 9.3 Rutin Anmälan vid allvarlig patienthändelse.
9.4 Orosanmälan barn, anmälningsskyldighet
Vissa yrkesgrupper har en skyldighet att anmäla om de ser eller misstänker att ett barn far illa. Detta gäller bland annat personal på skolor, i socialtjänsten och i sjukvården. Om du inom ramen för arbetet på HKC misstänker att ett barn far illa är du alltså skyldig att göra en orosanmälan till socialtjänsten.
Om anmälningsskyldighet på Socialstyrelsens webbplats